1984

Országjáró

Utazunk Magyarországon és a hajdani Magyarországon. Megnézzük, megismerjük, megosztjuk.

Friss topikok

• dino vercotti: Emailcímed add meg nekem. (2010.08.30. 23:54) Élünk!
  • citromosjegestea: A második kép hol készült? Roppant látványos. (2009.10.29. 14:02) Egy kép
  • Tamararara: 2-3 éve voltam a Kultúrális Örökség napján volt a Monostori Erődben. Azt hiszem hosszú idő után, a... (2009.10.12. 14:42) Komárom, Monostori Erőd
  • dino vercotti: Továbbra is figyelek ám. (2009.08.15. 23:15) Nagyboldogasszony napja
  • Csia: A PS12 valóban jó, sőt... Néha viszont az egyszerűbb dolgok hatásosabbak mint a profi megoldások. ... (2009.03.10. 19:55) Érthetetlen dolgok

Linkblog

Kövess!

2009.02.23. 21:46 DartagnanX

Neszmély, Várgesztes

Nos, eljött az idő. Videó, történtek és történelem következik.

Első állomásunk Neszmély volt. Ahol a neszmélyi nagyvárat látogattuk meg. A helyiek sem nagyként tartják számon, amikor kérdeztük, hogy merre van a vár, a válasz általában az volt, hogy "A vár? Hehe, hát arrafelé..." és itt a hangsúly a hehén van. Mivel ők tudták azt, amit mi is láttunk már a képeken előtte, hogy bizony a Neszmélyi Nagyvárból már csak egy halom kő maradt. Első pillantásra azt mondtam volna rá, hogy ez maximum egy őrtorony lehetett.

És ezzel nem is tévedtem volna sokat. Ugyanis a Várhegyen található romok talán Zsigmond király korából maradtak ránk. Nem tudni róla semmit. Egy vár öregtornya lehetett talán, vagy csak egy magában álló torony. Albert király 1439-ben itt halt meg, ezért a németek Langsdofnak nevezik. A török időkben Neszmély nem volt, aztán újra lett.

Neszmélyen a vármaradványokon kívül még egy XIV. századi alapokra épült református templomot is találhatunk.

Barátságos, kis méretű falu. A közösségi élet egyik központja a kocsma (Betérő névre hallgat), ahol már szombaton délelőtt gyűléseket rendeznek. De barátságosak, és elmondták merre van a Várhegy.

Látogatásunk időpontjában körülbelül -4124 fok volt, ezt tetézte valamiféle irtózatos szél. Ami a hegy tetején kimondottan olyan frissítő volt, mint a jégtáblákkal tarkított Dunában való megmártózás. Miután visszaszálltunk a kocsiba, percekig nem tudtunk megszólalni, úgy átfagytunk.

Innen dél felé fordultunk, ahol a vértessomlói várat kerestük, ám helyette Várgesztesen kötöttünk ki. Így sokáig abban a hitben voltam, hogy a vértessomlói vár egy és ugyanaz a várgesztesivel. De most megnéztem a képeket, és megállapítottam, hogy egyáltalán nem... Csak valamiért az amúgy elég nagy és szépséges vértessomlói várat egyszerűen nem találtuk meg. És a falu lakói is Várgesztesre irányítottak bennünket. Ami így utólag elég furcsa. Mit rejtegethetnek a somlói várban?!

No, tehát Várgesztes. Jól ismeri mindenki a várgesztesi villaparkról. Ami kivülről egyáltalán nem egy vonzó hely. Egyenházak egymás hegyén hátán. Bár azóta megnéztem a neten, és belülről azért elviselhető (jacuzzi, medence, anyámkínja). De oda nem költöznék, eléggé kihaltnak tűnt. Mindenképpen szomorú a várgesztesiekre nézve, hogy a google-ba beütve a "várgesztes" szót, elsőként a villapark.hu hullik ki, és utána sem következik semmiféle várgesztes.hu vagy ilyesmi. Aktivizáljátok magatokat várgesztesiek!

Várgesztesen található egy úgynevezett Kisvár, amelynek csak az alapjai látszanak. Ezt mi nem is láttuk. Amúgy is belepte a hó amikor mi ott voltunk.
És igen, nem is említettem, hogy akkor még nem lepte hó egész Budapestet, így minket meglepett, hogy Neszmély után Várgesztesen lábszárközépig (apró termetűeknek térdig) érő hó fogadott minket. Kijött belőlünk a hülyegyerek, azaz belőlem nem, én csak elszenvedtem amikor 40 kilós hótömböt csapott kedves barátom az oldalamhoz. Kisgyerekként még megelégedett a hógolyóval, most meg hozzámvág egy bárányfelhő méretű tömböt, jó móka volt.

Nagy meglepetésre Várgesztesen is Várhegynek hívják a hegyet amin a vár áll. Ez egy úgynevezett háromsejtes elrendezésű vár. Ami azt jelenti, hogy három részből állott anno. Ezt nem is fejtegetném bővebben. Először egy 1326-os oklevélben említik, amikor is Károly Róbert átvette a Csákoktól. Több más várral egyetemben. A mohácsi vész után 1529-ben ostromolta először a török a várat. De csak 1543-ban foglalták el. Ezután a szokásos forgatókönyv. Visszafoglaltuk, majd újra a törököké lett. 1605-ben pedig jött Bocskai, aki megszerezte végre. 1652-ben még 400 forintért felújították, de jelentőségét elveszítette, senki sem törődött vele ezután. A XVIII. században pusztult el végleg, amikor egy rendház építéséhez szállították köveit. 1960-ban feltárták, majd Erdei Ferenc tervei alapján helyreállították jelenlegi állapotára. Jelenleg diákszálló működik benne, sok sok diákot tud elszállásolni. Télen is van fűtés, cserépkályha, van melegvíz. Nagy egyterű szobák vannak. Valamelyik 30 ágyas.

Az elbeszélések alapján a vár a képen láthatónál masszívabb volt régen.

A videó alatt a Ghymes együttes előadásában szól a Hojeda, hojeda című felvidéki magyar dal.

A kép és az infók egy részének forrása: www.varak.hu

1 komment

Címkék: videó neszmély várgesztes országjárás

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.